Szukaj

Kiedy rozszerzać dietę?

7 luty 2020
Kiedy rozszerzać dietę?

Kiedy rozszerzać dietę?

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, rozszerzanie diety należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu 4 miesiąca życia ale nie później niż przed ukończeniem 7 miesiąca życia.

Należy pamiętać, że przez pierwszych 6 miesięcy główny pokarm powinno stanowić mleko (naturalne lub modyfikowane). Nie oznacza to, że zaraz po upływie 6 miesiąca życia mamy podawać dziecku tylko posiłki stałe. Zalecenia są pomocne ale nie możemy opierać się wyłącznie na nich. Najlepszym sposobem jest obserwacja dziecka. Stwarzanie naturalnych okazji np. wspólny posiłek, podczas którego dziecko obserwuje nasze zachowania. Patrząc na rodziców, maluch może wykazywać gotowość do rozszerzenia diety. Pamiętajmy, że nie możemy zmuszać dziecka do próbowania nowych pokarmów.

Większość rodziców zaczyna rozszerzanie diety po 6 miesiącu życia. Można rozpocząć je wcześniej jeśli dziecko jest na to gotowe, nie należy go tylko opóźniać. Pamiętajmy, że jedzenie również należy do czynności rozwojowych dlatego trudno jednoznacznie określić gotowość do zmian żywieniowych, ponieważ każde dziecko rozwija się w innym tempie.

Nie zniechęcajmy się także nieudanymi pierwszymi próbami kosztowania nowych smaków. Zazwyczaj wiążą się z bałaganem i kończą niepowodzeniem ale stanowią idealną lekcję dla maluchów.

Poniżej przedstawiamy kilka uniwersalnych sygnałów świadczących o gotowości maluchów do rozpoczęcia nowej przygody – rozszerzania diety:

  1. Dziecko potrafi siedzieć – bezpieczna pozycja jest kluczowa podczas jedzenia. Dziecko, które samodzielnie lub z niewielkim podparciem jest w stanie siedzieć znacznie łatwiej i bezpieczniej karmić. Nigdy nie należy karmić dziecka w leżaczku. Zwiększa to możliwość zakrztuszenia.
  2. Dziecko potrafi chwytać – dziecku, które samodzielnie chwyta zabawki i bardzo często wkłada je do ust, znacznie łatwiej będzie złapać jedzenie.
                             
  3. Dziecko wykazuje gotowość do nauki żucia – żucie, gryzienie, przeżuwanie są to umiejętności kształtujące się w praktyce dlatego ważne jest aby podawać dziecku produkty o różnej konsystencji. Zróżnicowanie pokarmu urozmaici i znacząco ułatwi naukę nowych umiejętności.
  4. Dziecko jest zdrowe – chore dzieci potrzebują stabilności i poczucia bezpieczeństwa. Nowości mogą wywołać dyskomfort i zniechęcić maluchy do podejmowania kolejnych prób. Ponadto chore dziecko jeszcze bardziej potrzebuje mleka matki, bogatego w różne składniki odżywcze.
  5. Dziecko musi być najedzone – u głodnych niemowlaków obserwujemy rozdrażnienie, niepokój. Głodny maluch potrzebuje natychmiastowego zaspokojenia potrzeby, nie ma czasu na próbowanie nowych potraw.

Pamiętajmy, że pokarmy stałe nie muszą, wręcz nie mogą zastępować mleka, które w dalszym ciągu jest głównym, pełnowartościowym posiłkiem noworodków.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów

Cena zestawu: %bundleSum%
Anuluj